سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح‌ها

یکی از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی موثر، شناساندن برند و نام شرکت یا محصولات در کسب و کارهای مختلف، چاپ و عرضه کارت ویزیت به مشتریان است. به کمک کارت ویزیت افراد می‌توانند راه ارتباطی داشته و در صورت نیاز به خدمات یا محصولات بلافاصله با شما تماس بگیرند. در زمان سفارش کارت ویزیت باید به مشخصاتی نظیر:جنس کاغذ، روکش کارت ویزیت، وجه، ضخامت، تیراژ چاپی کارت، نحوه برش؛ به ویژه سایز آن توجه داشته باشید. کارت ویزیت مستطیلی از رایج‌ترین کارت‌های ویزیت به شمار می‌آید که ازابعاد مشخصی برخوردار بوده و مورد استفاده عموم مردم قرار دارد. اگر قصد دارید برند شغلی و تجاری خود را به همه افراد معرفی کنید، بهتر است با ابعاد مختلف کارت‌های ویزیت آشنا شوید. در ادامه این مقاله از مرسدس پرینت قصد داریم درباره سایز استاندارد کارت ویزیت در انواع طرح‌ها صحبت کنیم. 

کارت ویزیت چیست؟

بیشتر افراد برای معرفی کسب و کار و افزایش تعداد مشتریان از روش‌های مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند. برای مثال بعضی از افراد چاپ تراکت را برای معرفی محصول یا برند خود انتخاب می‌کنند یا برخی افراد با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می‌دهند، چاپ ماگ و تیشرت‌های تبلیغاتی را گزینه مناسب می‌دانند. هر یک از این روش‌های تبلیغاتی کارایی منحصر به فردی دارند و برای مشاغل خاص و مشتریان هدف مخصوصی طراحی می‌شوند. اما در حال حاضر چاپ و ارائه کارت ویزیت در تعداد زیاد، یکی از راه‌های تبلیغات همه جانبه به شمار می‌آید.

کارت‌های ویزیت در ابعاد تقریبا یکسانی چاپ می‌شوند؛ به گونه‌ای که می‌توانید روی کارت نام برند، نوع خدمات، آدرس شرکت یا فروشگاه، ایمیل، شماره فکس، شماره تماس و سایر اطلاعات را وارد کنید. هنگامی که افراد مختلف با نوع و نحوه خدمات شما آشنایی پیدا کردند، تنها به دنبال راه دستیابی به شرکت یا فروشگاه شما هستند؛ از همین رو با ارائه کارت ویزیت می‌توانید راه ارتباطی را ساده‌تر کنید. تا زمانی که به مشتریان هدف نیاز دارید باید کارت ویزیت سالم بماند؛ پس بهتر است در زمان انتخاب نوع کاغذ و چاپ دقت کافی داشته باشید و نوع بادوام کارت‌ها را انتخاب کنید. طرح کارت ویزیت را طوری انتخاب کنید که جذابیت و جلوه زیبایی داشته باشد تا بتواند در همان نگاه اول افراد را به خود جذب کند. 

اندازه یکسان کارت‌های ویزیت به چه علت است؟

بیشتر افراد فکر می‌کنند همه کارت ویزیت‌ها اندازه مشخص و قطعی دارند، در حالی که چنین نیست. با وجود اینکه کارت‌ ویزیت‌های مختلف معمولا در اندازه یکسانی چاپ می‌شوند، ولی به سلیقه و نظر افراد بستگی دارد که اندازه مورد نظرشان را سفارش دهند. طراحان همواره پیشنهاد می‌کنند از اندازه‌ای که برای سایر کارت‌ها در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. این توصیه به دلایل زیر صورت می‌گیرد: 

  • اندازه‌ای که در اکثر کارت‌ها استفاده می‌شود، خوش دست بوده به راحتی در دست جا می‌شوند و افراد می‌توانند کارت را میان انگشتان خود جابجا کنند. 
  • تولیدکنندگان انواع کیف پول و کیف‌های پاسپورتی با توجه به سایز استاندارد کارت ویزیت، قسمتی را برای کارت ویزیت در این کیف‌ها در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین کارت‌هایی که اندازه معمولی دارند در بیشتر کیف‌ها به راحتی جا می‌شوند. 
  • سایز استاندارد کارت‌ها نه آنقدر زیاد است که نتوان کارت را حمل کرد و نه آنقدر کوچک است که کارت به راحتی گم شود.
  • با توجه به اینکه از گذشته تا الان اکثر کسب و کارها از این سایز برای چاپ کارت ویزیت استفاده می‌کنند، چاپ کردن آن برای طراحان و کارمندان چاپخانه راحت است. 

سایز استاندارد کارت ویزیت در طرح‌های مختلف چگونه است؟ 

همانطور که در توضیحات بالا نیز گفتیم، سایز قطعی و مشخصی برای کارت‌ها وجود ندارد ولی در هر کشوری برای کارت ویزیت اندازه و سایز استانداردی وجود دارد. در ادامه ابعاد کارت‌ ویزیت در طرح‌های مختلف همچون: مربع، مستطیل، دور گرد و… را توضیح می‌دهیم: 

سایز استاندارد کارت‌ ویزیت مربع

کارت ویزیت مربعی یکی از کارت ویزیت‌هایی به حساب می‌آید که این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای کارت ویزیت‌های مربعی دو نوع اندازه استاندارد وجود دارد که به روکش آن بستگی دارد: 

  • با روکش لمینت ۱۵۰ میکرون و لمینت ۳۰۰ گرم با دو عدد کاغذ گلاسه پرس شده به صورت مات و براق با سایز ۵.۵ در ۵.۵. 
  • روکش سلفون: سلفون روکشی تقریبا مات است که بخش سطحی کارت را پوشش می‌دهد. کارت‌های با روکش سلفون در ابعادی به اندازه ۵.۹ در ۵.۶ چاپ می‌شوند. 

سایز استاندارد کارت ویزیت دور گرد 

گوشه‌های کارت ویزیت دور گرد به جای اینکه تیز و ۹۰ درجه باشند؛ به صورت هلالی برش خورده‌اند و بخش تیزی آن با یک انحنای ملایم جایگزین شده است. شکل خاص و زیبایی که این کارت‌ها دارند، سبب محبوبیت میان افراد شده است. سایز استانداردی که طراحان  برای کارت ویزیت دور گرد در نظر می‌گیرند،  معمولا ۵.۸ در۵.۵ است. 

سایز استاندارد کارت ویزیت مستطیلی 

کارت ویزیت مستطیلی شکل، یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین کارت ویزیت‌های مورد استفاده در مشاغل مختلف برای معرفی برند است. بیشتر افراد برای انتخاب طرح ‌کارت، اولین طرحی که به نظرشان می‌رسد، مستطیلی است. کارت ویزیت مستطیلی در دو سایز ۸.۵ در ۴.۸ سانتیمتر و ۸.۵ در ۵.۵ سانتیمتر رایج است.

سایز استاندارد کارت ویزیت پروانه‌ای 

کارت ویزیت پروانه‌ای یکی از جدیدترین طرح‌ها محسوب می‌شود که به خاطر حالت و شکل پروانه‌ای که دارد، این نام را گرفته است.کارت ویزیت پروانه‌ای برای موارد خاص جذاب است چون می‌تواند، مخاطب بیشتری را به خود جذب کند. سایز استانداردی که برای کارت ویزیت پروانه‌ای در نظر گرفته‌اند، ۸.۵ در ۵.۵ است. 

سایز استاندارد کارت ویزیت دایره‌ای 

کارت ویزیت دایره‌ای همچون کارت پروانه‌ای جدید بوده و برای کسب های کارهای مخصوصی طراحی می‌شود. این کارت ویزیت در ۴ سایز مختلف با قطرهای ۳، ۴، ۵ و ۷.۵ سانتیمتر طراحی و چاپ می‌شود. 

نکاتی که در طراحی کارت ویزیت باید رعایت کرد

در یک کارت ویزیت حرفه‌ای و ایده‌آل باید نکات و مواردی را رعایت کرد، این نکات عبارت‌اند از: 

  • رزولوشنی که در زمان طراحی کارت ویزیت در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از ۳۰۰ باشد تا کارت ویزیت چاپ شده کیفیت و جلوه قابل قبولی داشته باشد. 
  • هنگام تحویل فایل به چاپخانه بهتر است، طرح نهایی را در قالب پی دی اف تحویل دهید. 
  • در هنگام طراحی باید یک حاشیه امن بسیار مناسب برای کارت در نظر گرفته شود. 
  • قبل از طراحی کارت، نوع کاغذ و پوشش آن را مشخص کنید. 
  • رنگ و سایزهای نوشته شده روی کارت باید دقیق مشخص شود تا زیبایی کارت بیشتر جلوه کند.
  • سایز فونت‌هایی که برای نوشته‌های طلاکوب، مس‌کوبو نقره کوب در نظر گرفته می‌شود باید از ۸ پوینت بیشتر بوده و حتما به صورت Bold باشد.
  • سایز علائم و آیکون‌ها روی کارت روی کارت باید حداقل ۴ میلی‌متر باشد.

سخن پایانی 

با وجود دیجیتالی بودن عصر کنونی، کارت ویزیت همچنان یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی ‌کسب و کارها محسوب می‌شود. داشتن یک کارت ویزیت در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها ضروری است. آنچه موجب می‌شود یک کارت ویزیت ساده به یک کارت ویزیت منحصر به فرد تبدیل شود، طراحی و سایز استاندارد آن است. اگر کارت ویزیت در سایز استاندارد و به صورت حرفه‌ای طراحی شود، نشان‌دهنده با اهمیت بودن کسب و کار شما و ارزش قائل شدن برای مشتریان است. کارت ویزیت بیشتر ابزاری برای ارتباط و  معرفی کسب و کار شماست نه تبلیغ؛ پس تا جایی که می‌توانید درانتخاب کارت، سایز معمولی و شکل  ساده  را در نظر بگیرید. 

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *