هوش مصنوعی و تکنیک‌های جدید در بهینه سازی فرآیند طراحی چاپ

امروزه هوش مصنوعی در زندگی ما کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. همین گوشی‌های هوشمندی که در دست داریم تا ماشین‌های بدون سرنشین و سایر ابزارهای الکترونیکی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفتند. امروزه از هوش مصنوعی در صنعت چاپ نیز به طور گسترده استفاده می‌شود. در واقع هوش مصنوعی تا حد زیادی در چاپ دیجیتال به‌ کار می‌رود تا بتواند بهترین خروجی را ارائه دهد. خدمات دستگاه چاپگر توسط هوش مصنوعی به صورت چشمگیر بهینه شده و تغییرات زیادی در نتیجه‌ کار به وجود می‌آید. با وجود هوش مصنوعی مشکلاتی که در پروسه چاپ دیجیتال وجود داشت، کاملاً حل شده و یک خروجی با کیفیت بسیار عالی ارائه می‌شود. علاوه‌ بر موارد ذکر شده هوش مصنوعی باعث افزایش بهره‌وری دستگاه‌های چاپگر و پرینتر می‌شود و می‌تواند تأثیر مثبتی در کارآیی آن‌ها داشته باشد. در ادامه این مقاله از مرسدس پرینت قصد داریم تکنیک‌های جدید برای بهینه‌ سازی فرایند طراحی چاپ توسط هوش مصنوعی را بررسی کنیم. 

هوش مصنوعی چیست؟ 

به هر نوع هوش مصنوعی که به واسطه‌ کامپیوتر یا ماشین ساخته می‌شود، هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence گفته می‌شود. در واقع این اصطلاح به قابلیت ماشین‌ها برای انجام وظایفی که نیاز به نیروی انسانی دارد اشاره خواهد داشت. کامپیوترها با هوش مصنوعی و به کمک الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی می‌توانند عملیات‌های مختلف مثل یادگیری، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، استنتاج، تشخیص الگو، بینایی ماشین و تفسیر زمان را ارتقا داده و بهبود بخشند. 

بهینه سازی طراحی توسط هوش مصنوعی یعنی چه؟ 

بهینه‌ سازی‌ را احتمالا روزانه بسیار مشاهده کردید یا تجربه آن را در محیط کار، منزل و دانشگاه داشتید. به‌ عنوان مثال زمانی‌ که قصد دارید به خرید بروید، برای آن‌ که در سریع‌ترین زمان ممکن برسید و هزینه کمتری پرداخت کنید، در ذهن خود برنامه‌ ریزی‌های خاصی را انجام می‌دهید که به آن بهینه‌ سازی کردن یعنی انتخاب بهترین روش گفته می‌شود. بهینه‌ سازی توسط هوش مصنوعی برای طراحی چاپ نیز مشابه همین اعمال است. یعنی با هزینه‌ای کم‌تر سریع‌ترین طراحی چاپ را انجام می‌دهد. در هوش مصنوعی که با هدف بهینه‌ سازی است، یکسری فاکتورهای مهم وجود دارد که در ادامه هر کدام را به‌ صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. 

هزینه 

معمولاً طرح‌هایی که جنبه تبلیغاتی دارند بیش‌ترین هزینه محصولات چاپی را به خود اختصاص می‌دهند. در برخی مواقع طراحان مجبورند با همکاران دیگر برای انجام طراحی‌های خاص و حساس مشورت کنند تا بتوانند خواسته مشتری را برآورده کنند. این طرح‌ها معمولاً هزینه بیشتری برای سفارش‌ دهنده به‌ همراه خواهند داشت. چنین موانعی به کمک هوش مصنوعی با وجود الگوریتم بهینه‌ سازی برطرف شده و هزینه‌های مازاد به بار نمی‌آورد. 

زمان 

زمان کافی برای طراحی چاپ تخصصی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا طراح باید در این زمان بتواند ایده‌ ذهنی خود را به طراحی محصول بکشاند. هوش مصنوعی با هدف بهینه‌ سازی زمان، توانسته است در کمترین زمان ممکن جدیدترین و بهترین طرح‌ها را تولید کند. در واقع طراحی توسط هوش مصنوعی با ابزارهای موجود بدون نقص و با سرعت انجام می‌شود. 

تنوع در طراحی 

توسط هوشمند مصنوعی در کمترین زمان ممکن با هزینه اندک چند طرح به‌ صورت همزمان تولید می‌شوند و به کارفرما این امکان را می‌دهند تا بتواند بین طرح‌های تولید شده انتخاب راحت‌تری داشته باشد. 

طراحی مورد پسند 

زمانی‌ که در مورد بهینه‌ سازی فرآیند طراحی و چاپ و تکنیک‌های آن در هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قرار است طراحی موردنظر توسط کارفرما تأیید شود. احتمالا تمامی طراحان تجربه رد شدن طرحشان توسط کارفرما را داشتند و این مسئله را به‌ خوبی درک می‌کنند. اما این مشکل توسط هوش مصنوعی برطرف شده تا یک طرح خاص، بدون نقص و مورد پسند به کارفرما تحویل داده شود. 

هوش مصنوعی چه کاربردی در فرآیند چاپ دارد؟ 

به واسطه هوش مصنوعی تغییرات زیادی در صنعت چاپ به وجود آمده که باعث ساده‌تر شدن پروسه چاپ شده‌ است. با وجود هوش مصنوعی تمرکز طراحان بیشتر روی خلق طرح‌های خلاقانه است و سایر کارها را به‌ صورت اتوماتیک به هوش مصنوعی می‌سپارند. هوش مصنوعی کاربردهای بیشتری در صنعت چاپ دیجیتال دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

چاپ مستقیم 

ایجاد تغییرات لازم در سخت‌ افزار یکی از کاربردهای منحصر به‌ فرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ است. این عملیات به‌ صورت پردازش داده‌ها بوده که می‌تواند سفارش‌ها را شخصی‌ سازی کنند و دستورات لازم را به چاپگر منتقل کنند تا نتیجه کار مطابق با درخواست مشتری اجرا شود. با وجود این مزیت سفارش مشتریان خیلی سریع انجام می‌شود و کمترین خطا را در اجرا متحمل خواهند شد.

لازم به ذکر است که کلیه فرآیندهای چاپی پیچیده که نیاز به حضور نیروی انسانی دارند توسط این قابلیت به‌ صورت اتوماتیک انجام می‌شوند. بنابراین هوش مصنوعی به‌ طور چشمگیری هزینه‌های مربوط به چاپ را کاهش می‌دهد. 

قابلیت استنتاج داده‌های موردنظر 

استنتاج داده‌ها یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی محسوب می‌شود که برای چاپ آماده شده‌ است. برای دریافت خروجی کار با کیفیت مطلوب پس‌ از بررسی داده‌ها تغییرات لازم در سخت‌ افزار و نرم‌ افزار به وجود می‌آید. 

بهینه‌ سازی فرآیند چاپ توسط الگوریتم‌های هوشمند 

بهینه‌ سازی پروسه چاپ یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی محسوب می‌شود. به طوری‌ که طرح‌های بهینه برای چاپ توسط برنامه‌های گرافیکی هوشمند توصیه می‌شود. نحوه قرارگیری کاغذ توسط دستگاه‌های هوشمند به طوری تنظیم می‌شود که ضایعات کمتری در انتهای کار به وجود آید. با توجه به این‌ که خطاهای انسانی با وجود هوش مصنوعی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند؛ بنابراین خسارات احتمالی نیز به‌ طور چشمگیری کاهش می‌یابند. 

نظارت اتوماتیک بر کیفیت خروجی چاپ 

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در پروسه چاپ این است که به‌ صورت اتوماتیک روی کیفیت خروجی کار نظارت دارد. تمامی چاپگرهایی که مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی هستند، می‌توانند به واسطه حسگرهای پیشرفته به خروجی کارها نظارت داشته باشند. با سرعت بسیار بالایی کیفیت خروجی کار توسط این حسگرها بررسی می‌شود. همچنین از این طریق عملیات مختلفی مثل تنظیم و تراز کردن کاغذ در هنگام چاپ توسط دستگاه به‌ صورت کاملاً اتوماتیک صورت می‌گیرد. با وجود این مزایا دیگر نیازی به حضور نیروی انسانی برای نظارت بر خروجی چاپ نخواهد بود و تمامی فعالیت‌های نظارتی به واسطه‌ی ماشین هوشمند انجام می‌شود. 

نقش هوش مصنوعی و تکنیک‌های آن در صنعت چاپ 

با توجه به آنچه در مطالب فوق ذکر شد، هوش مصنوعی توانسته است تحول عظیمی در صنعت چاپ ایجاد کند. اولین مراکز که به تهیه و تولید محصولات تبلیغاتی پرداختند، چاپخانه‌ها هستند که وجود هوش مصنوعی و استفاده از آن در طراحی می‌تواند برایشان سودآور باشد؛ زیرا تعداد طراحی‌ها را افزایش می‌دهد و خسارات ناشی از خطاهای انسانی را کاهش خواهد داد. امروزه چاپخانه‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند، خروجی‌های خاص‌تری را ارائه می‌کنند. بنابراین خیلی زودتر شناخته می‌شود. 

سخن پایانی 

هوش مصنوعی و تکنیک‌های جدید در بهینه‌ سازی فرآیند طراحی چاپ توانسته است چالش‌های مختلف را از سر راه طراحان بردارد. با وجود این فناوری طراحان می‌توانند خیلی ساده و بهینه طرح‌های مختلف موردنظر کارفرما را با هزینه‌های کم‌تر انجام دهند. این امر در رونق چاپخانه‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی داشته است. اگر در زمینه چاپ دیجیتال نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مرسدس پرینت در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *