مالیات بر حقوق چیست؟

مالیات بر حقوق چیست؟

مالیات بر حقوق بخشی از مالیات بر درآمد است. مالیات بر حقوق یک قانون مالیات مستقیم است که بر اساس درصد معینی از درآمد افراد تعیین می شود. بر اساس ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات بر درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی، خدماتی و غیره در داخل کشور هستند. مالیات اشخاص حقوقی را در قالب مالیات شرکت ها توضیح داده ایم. مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولت وصول اهمیت دارد. مالیات بر حقوق مربوط به اشخاص حقیقی است. با اطلاعات ارائه شده در مقاله مالیات حقوق و دستمزد 1401 سپیدار سیستم، می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری مالیات حقوق و دستمزد 1401 را برای افراد و سازمان ها محاسبه کنید.

 

سفارش چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی

۱- لطفا طرح بنر مورد نظر خود را از میان نمونه های پایین همین صفحه انتخاب نمایید.

۲- شماره طرح و تغییرات را به شماره 09372175263 واتساپ یا تلگرام کنید تا نمونه طراحی شده همانجا برای شما ارسال گردد.

۳- جهت تسریع در انجام کار با ما در تماس باشید – 02166405930 02166476539 09121735683 09125025800

مسئولیت محاسبه و پرداخت مالیات بر حقوق به عهده کیست؟

در دسته بندی کلی مالیات ها به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شوند:

مالیات‌های مستقیم: مالیات‌هایی (حقیقی یا حقوقی) که مستقیماً از اموال و درآمد شخصی ناشی می‌شوند؛ مانند مالیات بر حقوق و دستمزد و مالیات بر دارایی.
مالیات غیر مستقیم: مالیاتی است که به قیمت کالاها و خدمات اضافه می شود و به مصرف کنندگان منتقل می شود. مانند مالیات بر ارزش افزوده و عوارض واردات

مالیات حقوق و دستمزد طبق بند 86 قانون مالیات های مستقیم (ق.م.م) و تبصره های این ماده یکی از مالیات های الزامی محسوب می شود. مالیات مقطوع به تعیین میزان و پرداخت مالیات دستمزد پرسنل اطلاق می شود که به عهده پرداخت کننده مزد (کارفرما) می باشد و پرسنل مشمول مالیات بر درآمد مزد نمی شوند. شرکت ها به راحتی می توانند مالیات حقوق و دستمزد را با کمک نرم افزار حقوق و دستمزد محاسبه کنند. چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز

نرخ مالیات بر حقوق سال 1401 چقدر است؟

بخش بزرگی از درآمد دولت در سال جاری مربوط به مالیات است. در این قسمت از مقاله به بررسی نرخ و محاسبات مالیات حقوق 1401 بر اساس آخرین قوانین، اخبار و به روز رسانی ها می پردازیم. به عنوان مثال اگر مجموع مالیات پرداختی کارگری 7 میلیون تومان باشد، ابتدا سقف معافیت مالیاتی 5.6 میلیون تومانی از آن کسر می شود و مابقی در نرخ مصوب مالیات ضرب می شود تا میزان مالیاتی که پرداخت می کند مشخص شود. این مبلغ نیز قبل از واریز به حساب کارگر از دستمزد کارگر کسر می شود.

روند محاسبه مالیات حقوق کارگران چگونه است؟

مالیات و نرخ آن دغدغه مهم همه مودیان هر ساله است، عملا همه مودیان منتظر انتشار اطلاعیه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت مالیاتی و نحوه محاسبه آن هستند. اما در میان همه مالیات دهندگان و ذینفعان، مالیات بر کارگران و کسانی که در بخش تولید یا خدمات کار می کنند به دلیل سطح درآمد پایین آنها اهمیت ویژه ای دارد و کانون توجه رسانه ها بوده است.
اینکه نمایندگان کارگران به حقوق کارگران احترام بگذارند، وضعیت اقتصاد و آثار تورم بستگی به کمیته ای دارد که در مورد مالیات تصمیم گیری می کند و در نهایت خروجی این کمیته منجر به الزامات قانونی می شود؛ کارفرمایان باید قبل از پرداخت به کارگران تعرفه ها را کسر کنند. .

مالیات حقوق کارگران چقدر است؟

هیچ تفاوتی بین مالیات بر حقوق کارگران و مالیات بر حقوق کارمندان وجود ندارد. در پایان هر سال نرخ مالیات بر درآمد کلیه کارکنان به همین ترتیب تعیین می شود. توجه به این نکته ضروری است که نرخ مالیات بر اساس میزان درآمد یک کارمند یا کارگر تعیین می شود. برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد برای هر سال، ابتدا میزان دستمزدهای معاف از مالیات را تعیین کنید. به عنوان مثال حداکثر حقوق معاف از مالیات برای سال 1401 5.6 میلیون تومان تعیین شد.

پس از تعیین میزان دستمزد معاف از مالیات، نرخ مالیات به تدریج تعیین می شود. به عبارت دیگر، هر چه درآمد شما بیشتر باشد، نرخ مالیات بر حقوق شما نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال در سال 1401 افرادی که بین 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان درآمد داشتند باید 10 درصد مالیات و کسانی که بین 15 میلیون تا 25 میلیون تومان درآمد داشتند باید 15 درصد مالیات پرداخت کنند.

مالیات بازنشستگی چقدر است؟ نحوه محاسبه مالیات حقوق بازنشستگان

در بند 91 قانون مالیات های مستقیم، قانونگذار از معافیت های مربوط به مالیات بر درآمد صحبت کرده است. اقلام معاف از مالیات در چندین پاراگراف آورده شده است. قانونگذار در یکی از مفاد ماده 91 موارد زیر را از پرداخت مالیات معاف کرده است:
«بازنشستگی و وظایف، مستمری، پایان خدمت و غرامت اخراج، بازخرید خدمات و وظایف یا مستمری پرداختی به وراث و استحقاق مرخصی و سنوات استفاده نشده».

همانطور که مشاهده می کنید، مستمری بگیران از جمله مستمری بگیران تامین اجتماعی طبق این ماده 91 قانون مالیات های مستقیم از پرداخت هرگونه مالیات بر درآمد معاف هستند

 

مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی چگونه محاسبه می شود؟

بند (5) (الف) تبصره (12) قانون بودجه 1401 کشور به شرح زیر است:

سقف معافیت از مالیات سالانه طبق بند (84) قانون مالیات های مستقیم 1401 شصت و هفتاد و دو میلیون (672,000,000) ریال است.

نرخ مالیات بر حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی شامل مبالغ مندرج در مصوبه استخدامی شامل حق کار، حقوق کارمندان، فوق مدیریت و فوق العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداخت ها و کمک هزینه ها به استثنای پایان سال. تعطیلات به شرح زیر است:

1-5- ده درصد (10%) نسبت به مازاد شصت و هفتاد و دو میلیون (672.000.000) ریال تا یک میلیارد و هشتاد و میلیارد (1.800.000.000) ریال.

2-5- پانزده درصد (15%) نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (1.800.000.000) ریال تا سه میلیارد (3.000.000.000) ریال.

3-5- بیست درصد (20%) نسبت به مازاد سه میلیارد (3.000.000.000) ریال تا چهار میلیارد (4.200.000.000) ریال.

4-5- سی درصد (30%) نسبت به مازاد چهار میلیارد و دویست میلیون (4.200.000.000) ریال و بالاتر.

آیا مالیات کارمندان دولت با کارمندان غیردولتی متفاوت است؟

طبق قانون، کلیه افرادی که برای شخص دیگری (شخص حقیقی یا حقوقی) کار می کنند و بر اساس زمان اختصاص داده شده یا کار انجام شده درآمد دریافت می کنند، مشمول مالیات حقوق و دستمزد کارکنان هستند. یعنی بین کارمندان دولت و غیردولتی تفاوتی وجود ندارد و همه ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند.

زمان ارسال اسناد مالیات بر حقوق و دستمزد

بر اساس ماده 86 قانون مدنی، اجرت المثل موظف است میزان مالیات قابل پرداخت را با رعایت مقررات ماده 85 قانون مدنی محاسبه و کسر کند و فهرستی حاوی نام و نشانی اجرت‌گیرنده و مزد بگیر را تسلیم کند. مبلغ آنها، ماه بعد در پایان ماه. به اداره مالیات محلی خود بپردازید و فقط برای ماه آینده تغییراتی ایجاد کنید. چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز

چه کسانی مشمول مالیات حقوق می شوند؟

بر اساس ماده 82 قانون مالیات های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی بابت خدمات شخص دیگری (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال اشتغال او در ایران، اعم از نقدی یا غیرنقدی، با توجه به ساعات کار یا غیرنقدی، کسب می کند. کار انجام شده، باید مالیات بر درآمد قابل پرداخت باشد. ما در مورد انواع مالیات و قوانین مربوط به آن به طور مفصل در صفحه آموزش مالیاتی خود صحبت کرده ایم، توصیه می کنیم برای جزئیات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
اقلام جمع آوری مالیات بر حقوق + قوانین مالیات بر درآمد دستمزد

کلیه افرادی که به هر نحو شاغل هستند و حقوق و بیمه تامین اجتماعی می گیرند باید بخشی از دستمزد خود را به عنوان مالیات حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. میزان و سهم مالیات حقوق و دستمزد سال به سال متغیر است و با توجه به این ابلاغیه که کارفرمایان موظفند مالیات متعلقه را از حقوق و مزایای کارکنان خود کسر و مالیات بر دستمزد را بپردازند برای کلیه کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی ارسال می شود. و مزایای کارکنان آنها. حقوق به حسابی که وزارت اقتصاد تعیین می کند واریز و به دارایی واریز می شود.

درآمد معاف از مالیات چیست؟ (1401 معافیت مالیاتی حقوق)

معافیت مالیات بر حقوق دارای 13 بند مختلف است که در ماده 91 قانون مدنی به صراحت آمده است:

مدیران و اعضای هیئت های سیاسی خارجی ورودی. علاوه بر این، اعضای یک هیئت ویژه دولت بین المللی از کشور. البته این معافیت مالیاتی حقوق در مورد معاملات متقابل قابل اجرا است.
رؤسا و اعضای نمایندگی‌های کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارکنان مؤسسات فرهنگی دولت‌های خارجی با شرایطی که طرفین توافق می‌کنند از دولت متبوع خود حقوق دریافت می‌کنند.
اعزام كارشناسان خارجي با تاييد دولت جمهوري اسلامي ايران با تأمين اعتبارات فني، اقتصادي، علمي و فرهنگي توسط دولت هاي خارجي و يا مؤسسات بين المللي.
درآمد حقوق دریافتی کارمندان بومی سفارتخانه ها، کنسولگری ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشند، شرط توافق طرفین است.
حقوق بازنشستگی، وظیفه، مستمری، پایان خدمت، غرامت پایان خدمت، بازخرید خدمت، وظایف یا مستمری پرداختی به ورثه، حقوق سنوات، و مرخصی استفاده نشده پرداختی به مزدبگیران پس از بازنشستگی یا ازکارافتادگی.
هزینه های سفر و سفرهای غیر معمول مربوط به کار.
مسکن اختصاص داده شده به کارگران در کارگاه ها یا کارخانه ها و مسکن با اجاره کم برای کارگران خارج از کارگاه یا کارخانه.
صندوق های بیمه برای جبران خسارت جانی و درمان و غیره استفاده می شود.
مرخصی سالیانه یا پاداش پایان سال معادل یک دوازدهم کمک هزینه ماده (۸۴) این قانون.
سازمانی که به موجب قانون یا مقررات خاص به مقامات دولتی مجاز است.
وجوهی که کارفرما مستقیماً یا از طریق کارمند به پزشک یا بیمارستان برای معالجه کارمند یا افراد تحت تکفل او بر اساس اسناد معتبر پرداخت می کند.
مزایای غیر نقدی پرداختی به کارکنان تا دو دوازدهم معافیت های موضوع ماده (۸۴) این قانون می باشد.
درآمد مزد کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی مشمول قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادیخواه است.

1401 مبلغ قابل کسر مالیات سالانه برای مزایای غیر نقدی چقدر است؟

طبق بند ۱۲ ماده ۹۱ قانون مدنی، مزایای غیرنقدی به میزان دو دوازدهم معافیت مالیاتی سالیانه معادل:

12 برابر معافیت مالیاتی ماهانه = معافیت مالیاتی سالانه

12 x 56,000,000 = 1401 معافیت سالانه

SAR 672,000,000 = معافیت سالانه 1401

بنابراین:

2 x (12 ÷ کمک هزینه مالیاتی سالانه) = کمک هزینه مالیاتی مزایای غیر نقدی

2 × (12 ÷ 672,000,000) = چشم پوشی از مزایای غیر نقدی

112,000,000 SAR = معافیت از مزایای غیر نقدی

 

معافیت مالیاتی حقوق سال 1400 چقدر است؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: سقف معافیت کارکنان دولت در سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تومان است و حقوق بالاتر از این میزان مشمول مالیات پلکانی می شود. رحیم زارع در تشریح مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400، گفت: کمیسیون تلفیق معافیت مالیاتی تا سقف 5 میلیون و 600 هزار تومان را برای دستمزد تصویب کرد.

وی افزود: 10 درصد مالیات بر حقوق بین 5 میلیون تا 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان، 15 درصد برای 15 تا 25 میلیون تومان، 20 درصد برای 25 تا 35 میلیون تومان و بیش از 35 میلیون تومان 30 درصد. به گفته زارع، این مالیات ها شامل مابه التفاوت هر راه پله می شود.

اصلاح حقوق و دستمزد کادر آموزشی تمام وقت دانشگاه ها بر اساس ماده 5 قانون اصلاح پاره ای از آیین نامه های مربوط به پایه حقوق و دستمزد کارکنان تمام وقت آموزشی (آموزشی و پژوهشی) استخدام و بازنشسته دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، مصوب شد. 16/121368 متعاقباً در راستای مفاد قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحات و الحاقیه معافیت در سال 1400 به نرخ ده درصد (10%) مشمول مالیات خواهد بود.

حداکثر تا ده درصد (10%) از اعضای هیات علمی موضوع این قانون به موجب ماده (5) قانون اصلاح قسمتی از احکام پایه حقوق کارکنان فعال و بازنشسته (آموزشی و پژوهشی) دانشگاه‌ها و عالیه. موسسات آموزشی درآمد مشمول مالیات کسر خواهد شد. با توجه به اینکه عبارت «بورسیه» در بند (4) (1) تبصره 12 از شمول مستثنیات مربوط به حقوق اساتید و کارکنان مستثنی است، لذا بورسیه های دریافتی اساتید و کارکنان (طبق سند شماره 518/98/ 200 مورخ 21/11/1398) مشمول نرخ ده درصد (10%) مالیاتی نمی باشند و بر اساس میزان پوشش حقوق و مزایای اساتید و کارکنان دانشگاه با نرخ پلکانی مقرر مشمول مالیات به نرخ بعدی خواهد بود.

مثال: در صورتی که حقوق و مزایای ویژه هیات علمی جمعاً (1.440.000.000) ریال باشد، حق الزحمه اخذ شده به میزان (بیست درصد (20%)، صددرصد حسب مورد) بیست و پنجم (20%) و … می باشد. ) مشمول مالیات خواهد شد.

علاوه بر مفاد تبصره‌های (1) و (2) بند 86 قانون مالیات‌های مستقیم و مفاد جزء (4) تبصره 12 الف، تبصره‌های (1) و (2) 1395/04/27. ورقه قانونی مصوب اصلاح ماده 86 قانون مالیات های مستقیم (در خصوص نرخ های مالیاتی و غیره) در سال 1400 به قوت خود باقی ماند.

با توجه به اینکه درآمد حقوق قضات مشمول نرخ مقرر در بند (4) بند الف تبصره 12 قانون بودجه 1400 نمی باشد، درآمد قضات در سنوات مذکور مشمول مقررات ماده 85 قانون اساسی می باشد. قانون بودجه مالیات 1400 ساله پس از قانون مالیاتهای مستقیم و اعمال معافیت 7 برابر این مبلغ (معادل 3.360.000.000 ریال) به نرخ ده درصد (10%) و مازاد بر آن به نرخهای زیر مشمول مالیات خواهد بود. نرخ مالیات بیست (20%).

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *