تعاریف حقوق و دستمزد | فاکتور رسمی

حقوق و دستمزد

هزینه های حقوق و دستمزد نشان دهنده سهم نیروی کار در تولید کالا و ارائه خدمات است و از مهم ترین هزینه های عملیاتی اکثر سازمان ها است.
هزینه حقوق و دستمزد به عنوان یکی از عوامل مهم هزینه، نیاز به اندازه گیری، کنترل و تحلیل مستمر دارد. افزایش تولید، هزینه هر واحد را کاهش داد، که همراه با افزایش نرخ دستمزد و مزایای مرتبط، تمایل به استفاده از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته به منظور تولید بیشتر با ساعات کار کمتر را افزایش داد. تغییرات در استفاده از نیروی کار اغلب شامل تغییراتی در نحوه پرداخت پاداش ها می شود که به خودی خود باعث ایجاد تغییراتی در نحوه قیمت گذاری دستمزدها می شود. بر اساس آخرین تحلیل ها، پرداخت دستمزد به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سطح مهارت یک کارگر بستگی دارد.
مسئولیت های یک حسابدار ساده ترین و در عین حال مهم ترین مسئولیت های مربوط به دستمزد و هزینه های حقوق و دستمزد است. محاسبه و پرداخت صحیح و به موقع دستمزد و دستمزد یکی از عوامل موثر در ایجاد رابطه خوب کارمند (کارگر) و کارفرما می باشد.
مستندسازی مناسب و قابل فهم سیستم های حقوق و دستمزد عامل مهم دیگری در ایجاد روابط مناسب بین آژانس ها، کارکنان و مراجع قانونی مانند کارگری، بیمه و امور مالی است.

سفارش چاپ فاکتور رسمی

۱- لطفا طرح بنر مورد نظر خود را از میان نمونه های پایین همین صفحه انتخاب نمایید.

۲- شماره طرح و تغییرات را به شماره 09372175263 واتساپ یا تلگرام کنید تا نمونه طراحی شده همانجا برای شما ارسال گردد.

۳- جهت تسریع در انجام کار با ما در تماس باشید – 02166405930 02166476539 09121735683 09125025800

 

سیستم حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد مجموعه ای از اجزای مرتبط به هم در یک سازمان است که داده های مربوط به سهم نیروی کار تولید کننده محصول یا ارائه خدمات را به اطلاعات حقوق و دستمزد تبدیل می کند.
داده های مربوط به کار می تواند نام کارمند یا کارگر، شماره پرسنل یا شماره تامین اجتماعی، ساعات یا روزهای کار، نرخ دستمزد، مقدار اضافه کاری… و کسورات قانونی و توافقی (بیمه، مالیات، وام، کمک، و … باشد. .. .) نامگذاری. چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز برجسته
از آنجایی که هزینه های حقوق و دستمزد و هزینه های مربوطه درصد بالایی از هزینه های هر آژانس را نشان می دهد. لازم است پیش بینی های لازم در این سامانه انجام شود تا حقوق و دستمزد به درستی پرداخت شود. از سوی دیگر، سیستم حقوق و دستمزد باید به گونه ای طراحی شود که به سرعت اطلاعات لازم را جمع آوری کند، کسورات لازم را محاسبه کند، خالص مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان را تعیین کند و اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از پرداخت های غیرقانونی به سوء استفاده کننده انجام دهد. ایجاد کردن
عموماً قوانین کشورهای مختلف کلیه نهادها اعم از صنعت خدماتی، بازرگانی و تولیدی را موظف می کند که به منظور تعیین تعداد کارکنان، دستمزدها و مزایای مربوط به آن به صورت ماهانه اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه های ذیربط مانند وزارت دارایی قرار دهند. و دریافت دستمزد، مالیات و ارائه خدمات کشتیرانی سازمان تامین اجتماعی. به دلایل فوق یک سیستم حقوق و دستمزد منظم و دقیق الزامی است.
کنترل داخلی سیستم حقوق و دستمزد
برای کنترل هزینه های دستمزد، علاوه بر بخش حقوق و دستمزد، بخش های دیگری مانند استخدام، بخش ثبت زمان (کنترل ورود و خروج پرسنل)، بخش برنامه ریزی تولید و در برخی موارد بخش پرداخت نیز می توانند کمک کنند

 

حلقه استخدام

وظیفه اصلی بخش کارگزینی ارائه خدمات نیروی کار است.

ارتباط با منابع انسانی

تدوین آئین نامه استخدامی، تدوین و اجرای طرح های آموزشی، تدوین شرح وظایف و ارزیابی مشاغل، انجام معاینات پزشکی، مصاحبه ترفیع، مرخصی انتقالی، تعیین شغل، استخدام و صدور احکام گزینش از وظایف اداره کارگزینی می باشد.

آیین نامه استخدامی علاوه بر مقررات واحد باید با قوانین، مقررات و ضوابط وزارت کار و امور اجتماعی و سایر مقررات جاری کشور منطبق باشد.

پس از استخدام کارمند یا کارگر جدید و انجام مراحل مختلف استخدام، بخش کارگزینی نرخ دستمزد تعیین شده و سایر اطلاعات مورد نیاز را به بخش حقوق و دستمزد ارسال می کند. تغییرات نرخ دستمزد و یا خاتمه احتمالی (خاتمه کار در نمایندگی)، غیبت ها و سایر تغییرات موثر بر دستمزد و دستمزد باید بلافاصله به اداره حقوق و دستمزد گزارش شود تا مشکل حقوق و دستمزد در هنگام محاسبه و تهیه لیست حقوق و دستمزد برطرف شود.

دایره برنامه ریزی تولید:
این دایره برنامه تولید را برای هر سفارش یا مرحله تولید آماده می کند.

دفتر ثبت ساعات کار (اداره ورود و خروج پرسنل)

نقش این حلقه کنترل زمان ورود و خروج پرسنل و نگهداری مستندات صحیح و کامل از ساعات کاری هر یک از کارکنان می باشد. نگهداری پرونده هایی که ساعات کار هر کارمند را در یک دوره هفتگی یا ماهانه مشخص نشان می دهد، اولین و مهمترین گام در جمع آوری داده ها (اطلاعات) مربوط به سیستم حقوق و دستمزد است. برای این کار از ابزارها و اسناد زیر استفاده می شود:

 

کارت زمان

کارت زمان که به آن کارت زمان نیز می گویند یکی از اسناد قطعی و بدیهی در خصوص حضور یا عدم حضور کارمند در محل کار می باشد. کارت های زمانی جمع آوری شده توسط بخش ثبت زمان شامل نام، نام خانوادگی و شماره پرسنل هر کارمند است و معمولاً یک دوره پرداخت را پوشش می دهد. کارت زمانی تکمیل شده زمان شروع روز یا شیفت هر کارمند (ورود به داخل) و زمان پایان (خارج) و همچنین ساعات اضافه کاری را نشان می دهد و معمولاً توسط دستگاه کارت زمان انجام می شود.

آنچه باید توضیح داده شود این است که ساعت‌های دیجیتالی زنانه دیجیتال امروزی از کارت ساعت به شکل قبلی استفاده می‌کنند که تقریباً قدیمی است و با یک کارت شناسایی کوچک که مخصوص این مشکل طراحی شده است، جایگزین شده است. برای ورود و خروج، کارکنان به سادگی کارت را از طریق یک شکاف اختصاصی نصب شده روی دستگاه عبور می دهند. اطلاعات لازم در دستگاه ذخیره می شود و در پایان هر ماه بازیابی می شود. استفاده از روش های جدید امکان سوء استفاده را تقریبا غیرممکن می کند.

دستگاه ساعت زن

دستگاه کارت زمان دستگاهی است که زمان کار کارمند را بر روی کارت زمان ثبت و منعکس می کند یا اطلاعات ورود و خروج کارمند را ذخیره می کند.
به طور معمول، به هر کارمند یک شماره کارت زمان اختصاص داده می شود. شماره کارت زمانی ذکر شده، شماره شناسایی کارمند در لیست حقوق و دستمزد است. معمولاً پرسنل مسئول ثبت ساعات کار در نزدیکی دستگاه های پانچ کارت محل ورود و خروج کارکنان مستقر می شوند و به منظور اطمینان از نحوه صحیح ثبت ساعات کار، بر تک تک کارکنان نظارت می کنند تا فقط کارت های خود را بکشند. پس از امضای کارت وقت کارگر زن و یا اطلاعات استخراج شده توسط اداره ثبت ساعات کار، به حسابداری حقوق و دستمزد ارسال می شود.

کارت زمان کار

کارت های زمان کار به ویژه در موسسات ساخت به سفارش اهمیت دارند.
هر کارگر باید ساعت کاری هر سفارش را به سرپرست مربوطه اطلاع دهد تا کارت زمان کار به درستی پر شود و در نهایت توسط سرپرست تایید شود. تولیدکنندگانی که به سفارش تولید نمی کنند به این کارت نیازی ندارند.

دپارتمان حقوق و دستمرد

محاسبه و تعیین دستمزد ناخالص، کسورات و درآمد خالص برای هر یک از کارکنان و تهیه و تنظیم صورتحساب دستمزد بر اساس اطلاعات دریافتی از سایر ادارات مربوط به مزد و مزد مانند استخدام و ثبت ساعات کار و مطابق با مفاد قوانین و مقررات مربوطه. مقررات در بخش حسابداری دستمزد و دستمزد انجام می شود. در اغلب موارد پرداخت حقوق کارمندان نیز توسط همین دایره انجام می شود.
در حالی که در گذشته تهیه و تنظیم حقوق و دستمزد در موسسات کوچک و حتی بزرگ به صورت دستی انجام می شد، در حال حاضر در تمامی موسسات کوچک انجام آن از طریق سیستم های پردازش کامپیوتری و استفاده از نرم افزارهای خاص و مناسب حائز اهمیت است. این امر طبق آخرین قوانین و مقررات مربوط به حقوق و دستمزد انجام می شود.
این چرخه با استفاده از مدارک لازم و با رعایت آخرین قوانین مربوطه، درآمد (حقوق و سایر مزایا) هر یک از کارکنان را محاسبه می کند. سپس بر اساس آخرین قوانین و مقررات مربوط به بیمه و دارایی، سهم کارگر از حق بیمه و مالیات احتمالی حقوق و دستمزد هر فرد با در نظر گرفتن سایر کسورات توافقی یا قانونی، تعدیل مقیاس حقوق و مبلغ خالص پرداختی به مشخص شده پس از امضای لیست توسط پرسنل مسئول از قبیل سازمان نظارت، مسئول امور مالی، مسئول موسسه و … چکی به مبلغ کل در ستون خالص قابل پرداخت لیست به همراه سایر مدارک لازم برای پرداخت دستمزد در دایره پرداخت صادر می شود و در صورتی که دایره پرداخت به تنهایی وجود نداشته باشد، چک به همراه یک نسخه از فیش حقوقی (که امروز روی فلاپی دیسک یا سی دی ذخیره می شود) تحویل می دهد. به بانک پرداخت کننده برای پرداخت خالص مبلغ بدهی برای هر کارمند. برای این منظور باید در بانکی که دارند سپرده شود. پس از پرداخت حقوق، کسر حقوق باید به حساب بخش ذینفع واریز شود.

برای این منظور، چکی معادل کل مالیات موجود در فهرست برداشت و به حسابی در اداره املاک محل واریز و به همراه یک کپی فیش حقوقی به اداره املاک مربوطه ارسال می شود. چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز برجسته
و چکی معادل مبلغ حق بیمه مشاع مستخدم و مبلغ مشاع کارفرما را تسلیم و به حساب سازمان بیمه تامین اجتماعی (بخش غیردولتی) یا بیمه درمانی (بخش دولتی) به تامین اجتماعی مربوطه واریز نماید.

سازمان

این دپارتمان اسناد مربوط به حقوق و دستمزد هر کارمند و همچنین کپی از صورت های حقوق و دستمزد را بایگانی می کند.

دایره پرداخت

برخی از آژانس های گردان مستقل از بخش حقوق و دستمزد هستند و مسئولیت پرداخت دستمزد را بر عهده دارند. اگر به دلایل مختلف نمی توانید دستمزد خود را با چک بپردازید، مانند شرکت راهسازی که محل کسب و کار آن دور از شهر است و بانکی در نزدیکی آن وجود ندارد، دستمزد را نقداً پرداخت کنید. در این صورت به ازای کل مبلغ مورد نیاز برای پرداخت دستمزد و خالص دستمزد از بانک وجه نقد دریافت می شود و مبلغی معادل خالص دستمزد هر یک از کارکنان در پاکت های مخصوص مرتب شده بر اساس شماره کارمند یا به ترتیب حروف الفبا قرار می گیرد. پس از بررسی مبلغ موجود در پاکت و تعادل آن با مبلغ موجود در ستون خالص قابل پرداخت صورتحساب حقوق، پرداخت را انجام داده و امضای کارمند را اخذ نمایید.

البته بهترین و متداول ترین روش پرداخت این است که برای هر کارمند یک حساب بانکی جداگانه در بانکی نزدیک مؤسسه باز کنید و در پایان هر ماه چکی بنویسید که خالص مبلغ پرداختی همه کارکنان را ثبت کند. کارمندان به همراه یک نسخه از صورتحساب به بانک تا بانک بتواند خالص مبلغ پرداختی هر یک از کارکنان را به حساب آنها واریز کند.

 

حسابداری حقوق و دستمزد

هزینه حقوق و دستمزد شامل مجموع مبالغ پرداختی به کارکنان آژانس به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه است. علاوه بر دستمزد ثابت (دستمزد پایه) بر اساس ساعات یا روزهای کار، کار انجام شده یا محصولات تولید شده. هزینه های حقوق و دستمزد شامل موارد دیگری مانند: اضافه کاری، نوبت کاری، کار شبانه، حق ماموریت، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و غذا، حقوق فرزندان و خانواده، عیدی (پاداش پایان سال)، پاداش تولید، مرخصی بازخرید، هزینه کارآموزی است. ، مزایای غیرنقدی از قبیل کمک های مالی به موسسه و خودرو و مسکن نیز بین کارکنان توزیع می شود. علاوه بر موارد فوق، سهم کارفرما از هزینه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری و در برخی موارد هزینه غذای رایگان کارکنان نیز به هزینه دستمزد اضافه شود. بنابراین، حقوق و دستمزد شامل برخی یا همه موارد فوق می شود.

قانون کار مربوط به دستمزد و حقوق

دستمزد: وجوه نقدی یا غیر نقدی یا ترکیبی از آنها که در ازای کار به کارگران پرداخت می شود.
اگر مزد مربوط به ساعات کار باشد، مزد ساعتی و اگر مربوط به مقدار کار یا محصول باشد، مزد ساعتی نامیده می شود.
تبصره: حداقل دستمزد در ابتدای هر سال با در نظر گرفتن نرخ تورم و سایر ضوابط توسط شورای عالی کار تعیین و منتشر می شود.
کارفرمایان موظفند بابت ساعات کار قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل دستمزد تازه تعیین شده پرداخت نکنند. در صورت تخلف، ضامن پرداخت ما مابه التفاوت دستمزد پرداختی با حداقل مزد جدید است، حتی اگر دستمزد مقرر در قرارداد کتبی کارگر و کارفرما کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.
حداقل دستمزد باید به صورت نقدی پرداخت شود. پرداخت های غیرنقدی به هر شکلی که در قرارداد پیش بینی شده باشد، اضافه به حداقل دستمزد محسوب می شود.

حقوق پایه

این حق ساعات کار یا تولید یک واحد محصول است که طبق قانون کار (برای کارگران عادی) یا از طریق قراردادی که قانون کار را نقض نمی کند (برای کارگران قراردادی) تعیین می شود. ساعتی، روزانه، هفتگی و معمولا ماهانه. یا به عبارت دیگر:
“حقوق ثابت به مجموع حقوق پست و مزایای ثابت پرداختی از طریق پست در کارگاه هایی اطلاق می شود که طرح ارزیابی پس طبقه بندی را اجرا نکرده اند. منظور از مزایای ثابت پرداختی از طریق پست، مزایای داده شده است. حقوق بازگردانده شده بر اساس ماهیت شغل یا محیط کار در ساعات کاری معمولی پرداخت می شود، مانند مزایای کار سخت، اضافه کاری، سرپرستی و غیره.
در کارگاه هایی که طرح ارزیابی پس از طبقه بندی را اجرا کرده اند، دستمزد دسته جمعی و دستمزد پایه، دستمزد پایه را تشکیل می دهند.

تبصره: مزایا و مزایای تشویقی از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار، حقوق فرزند و عائله مندی، پاداش تولید و مشارکت در سود سالانه مزد ثابت و پایه محسوب نمی شود.
در صورتی که حقوق طبق عرف قراردادی یا کارگاهی به صورت ماهانه پرداخت شود، باید در پایان ماه پرداخت شود. در این مورد، استحقاق نامیده می شود.
تبصره : برای ماههای 31 روزه باید حقوق و مزایا به مدت 31 روز محاسبه و به کارگران پرداخت شود.

ساعات کار

این دوره زمانی است که در طی آن یک کارگر انرژی یا زمان خود را برای انجام کار به کارفرما کمک می کند. ساعات کار اجباری برای کارگران نباید بیش از 8 ساعت در روز باشد.
البته کارفرما می تواند با موافقت کارگر یا نماینده قانونی وی تعیین کند که برخی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و سایر روزها بیشتر از میزان مقرر باشد، مشروط بر اینکه مجموع ساعات کار هفتگی از میزان مقرر بیشتر نباشد. مقدار تجویز شده از 44 ساعت تجاوز نکند. (ساعات اجباری هفتگی برای بخش‌های دولتی و غیردولتی یکسان است.)

راهکارهای مدیریت منابع انسانی

فناوری اطلاعات هر روز در حال تغییر است و همچنین مدیریت منابع انسانی را تغییر می دهد. Finto یک نرم افزار آنلاین است که برای انجام برخی وظایف در زمینه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم های حضور و غیاب آنلاین، سیستم های حقوق و دستمزد و سیستم های حقوق و دستمزد استفاده می شود. با فینتو می توانید کارهای فوق را با زمان و هزینه کم انجام دهید و از آن لذت ببرید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

دانلود رایگان فایل لایه باز قبوض دریافت و پرداخت

چاپ فاکتور رسمی دارایی ملخی برجسته قرمز

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *