فاکتور برگشت از فروش چیست؟

فاکتور برگشت از فروش چیست؟

فاکتور برگشت از فروش فاکتورها جزو رایج ترین سندهای تجاری بوده و استفاده از آن‌ها بسیار متداول است. از مواردی که در فاکتورها درج می شود میتوان به نوع، تعداد و قیمت اقلام اشاره کرد. خریدار با استفاده از فاکتور است که میتواند ثابت کند در چه تاریخی، چه تعداد جنس و به چه قیمت از فروشنده خریداری نموده است.

کسانی که کالایی را می‌فروشند، برای آن فاکتوری صادر می‌کنند که تمامی اطلاعات درباره جنس، تعداد، مبلغ و… در آن درج می‌شود. فاکتور برگشت از فروش نیز شامل فاکتور‌هایی است که صادر می‌شود. اگر در زمینه کسب و کار خود برای خرید و فروش فاکتور صادر می‌کنید، باید با این فاکتور آشنا باشید.

جالب است بدانید که فاکتور یا چاپ فاکتور رسمی نیز نمونه‌ای از سند محسوب می‌شود. آیا تا به حال در مورد فاکتور برگشت از فروش چیزی شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی فاکتور برگشت از فروش بپردازیم و شما را با اصطلاحات آن بیشتر آشنا کنیم پس امروز با دفتر فنی مرسدس همراه باشید.

 

فاکتور برگشت از فروش چیست؟

گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلاتی نظیر کیفیت پایین، معیوب بودن کالا یا شکستگی، عدم تطابق با نیازهای خرید و هر مشکل دیگری خریدار از کالایی که خرید کرده راضی نبوده و آن را مرجوع کند. کالایی که به صورت اعتباری خریداری می شود به صورت اعتباری هم عودت داده می‌شود و فاکتور برگشت از فروش برای سیستم حسابداری فروشنده صادر خواهد شد. کالاهای برگشت داده شده در سیستم برگشت از فروش حسابداری ثبت و ضمیمه سند حسابداری مورد نظر می شوند، تا مدارک اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده آن ها مورد تایید سازمان قرار گیرد.

 

فاکتور برگشت از فروش رسمی چیست؟

فاکتور برگشت از فروش رسمی بدلیل اینکه باید مورد تأیید اداره دارایی کشور جمهوری اسلامی ایران باشد، بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده و استانداردها و قوانین مورد نظر اداره دارایی در آن لحاظ می‌شود. این در صورتی است که فاکتور غیررسمی فقط به‌ منظور اطلاع مشتریان تهیه شده و فاقد استاندارد و قوانین دارایی می‌باشد. به همین دلیل فقط ارائهٔ فاکتور رسمی به سازمان‌ های مربوطه امکان‌ پذیر است.

 

ماهیت برگشت از فروش و تخفیفات

ماهیت برگشت از فروش و تخفیفات یعنی برای جلب نظر مشتری برای بالا بردن فروش و یا تشویق مشتریان به خرید از قیمت اصلی محصول کم می‌شود. برای محصولاتی که دارای عیب و ایراد هستند و خریدار می‌خواهد آن‌ها را استرداد کند، اعمال می‌شود. معمولاً این تخفیفات نوعی استراتژی بازاریابی است که مشتریانی را که قصد مرجوع کردن کالایی را دارند، پشیمان می‌شوند. اگر این محصول دارای عیب باشد، تخفیف بیشتری بر روی آن اعمال می‌شود. این تخفیفات را می‌توان به صورت دائمی و یا موقت درنظر گرفت. بایستی در دفتر این موارد را به همراه علت اعمال تخفیف ثبت کرد؛ زیرا باعث کاهش درآمد می‌شود.

انواع تخفیفات و برگشت از فروش کالا

انواع تخفیفات و برگشت از فروش کالا

تخفیفات نقدی 
این تخفیفات به تخفیف‌های پرداخت زود هنگام معروف هستند. به طور مثال فروشند به مشتری می‌گوید؛ اگر طی مدت ۱۰ روز پرداخت خود را انجام دهد، ۵ درصد تخفیف شامل او می‌شود. در غیر این صورت در موقع سر رسید باید تمام مبلغ را به صورت کامل پرداخت کند. این تخفیفات برای این است که مشتری متقاعد شود، سریعتر بدهی خود را انجام دهد.

تخفیف تجاری 
این تخفیف برای مشتریانی است که جنس بیشتری خرید می‌کنند. تخفیف برای سفارش عمده از محبوب‌ترین نمونه‌های این تخفیف است که در این شرایط اگر از یک حد مشخصی بیشتر جنس خریداری شود، به خریدار تخفیف خوبی داده می‌شود. این تخفیفات می‌تواند شامل تخفیف پولی باشد و یا آنکه جنسی مازاد به خریدار داده می‌شود.

تخفیف توافقی 
در این مورد خریدار و فروشنده با هم به توافق می‌رسند تا از قیمت نهایی کالا یک مبلغ مشخصی کسر شود.

تخفیف به علت نقص و معیوب بودن کالا 
زمانی که خریدار می‌خواهد به هر دلیلی جنس خریداری شده را پس دهد، این تخفیف اعمال می‌شود. طی آن قیمت کمتری از خریدار گرفته می‌شود تا از پس دادن جنس پشیمان شود. این موضوع کمک می‌کند تا تظر مشتری جلب شود.

تخفیف‌های ارجاعی

این نوع تخفیف به این صورت است که فرد خریدار شخص دیگری را برای خرید معرفی می‌کند و در خرید بعدی هر دو نفر مبلغی را به عنوان تخفیف دریافت خواهند کرد. مثلاً در خرید بعدی به هر دو نفر ۱۰۰ هزار تومان تخفیف می‌دهند.

بخشنامه مالیاتی برگشت از فروش

 

بخشنامه مالیاتی برگشت از فروش

در سال ۱۳۹۵ از طرف سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای با عنوان نحوه اعمال مقررات مالیات بر ارزش افزوده در موارد عدم انجام معامله بعد از صدور فاکتور منتشر شد. محتوای آن اهمیت زیادی دارد و بهتر است حتماً آن را تهیه و مطالعه کنید. براساس این بخشنامه اگر بعد از آنکه کالایی فروخته شد و برای آن فاکتور صادر شد، مشتری آن را استرداد کند، دیگر آن کالا مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد شد. البته این مورد بایستی طبق شرایطی که درج شده باشد. یعنی معامله‌ای که انجام شده باید توسط سازمان امور مالیاتی احراز شود. اگر مدارک برای این کار وجود نداشته باشد و سازمان مالیات به این موضوع پی نبرد، فرد مجبور به پرداخت مالیات است.

متن بخشنامه مالیاتی برگشت از فروش که از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر شد به شرح ذیل است:

” حسب اطلاعات واصله در مواردی که مودیان اقدام به صدور فاکتور یا پیش‌فاکتور برای عرضه کالا و یا ارائه خدمت می‌نمایند لیکن به دلایلی و با توافق طرفین معامله و با ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله محقق نگردیده و یا نسبت به برگشت آن اقدام شده است، به‌منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه مقرر می‌دارد. “

این بخشنامه در مورد اعمال موارد قانون مالیات بر ارزش‌افزوده صحبت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر نحوهٔ انجام اقدامات در خصوص برگشت از فروش به‌منظور قابل‌قبول بودن این مکانیزم. بر طبق مواد ۴ و ۵ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مبنای تعلق مالیات و ارزش‌افزوده، عرضه کالا و ارائهٔ خدمت است. بنابراین اگر پس از صدور پیش‌فاکتور (از جمله در موارد اخذ وام بانکی) یا فاکتور انجام معامله تحقق نیابد یا برگشت آن طبق بررسی دفاتر هر دو طرف معامله و سایر اسناد و مدارک احراز شود مطالبه مالیات و ارزش‌افزوده از فروشنده و خریدار موضوعیت نداشته و به‌تبع آن اعتبار مالیاتی قابل‌پذیرش نیست.

در این قسمت تاکید بیشتر در مورد فاکتورها و پیش‌فاکتورهایی است که در خصوص اخذ وام بانکی صادر می‌شوند. طبق نظر سازمان امور مالیاتی صدور اینگونه فاکتورها مبنی بر انجام معامله خواهد بود و در صورت انجام نشدن معامله و صدور فاکتور این یک عملیات صوری محسوب می‌شود. بنابراین مبنای ممنوعیت در محاسبه مالیات‌، عدم تحقق معامله یا همان به سرانجام نرسیدن معامله است.

راهکار قبولی برگشت از فروش توسط سازمان امور مالیاتی

راهکار قبولی برگشت از فروش توسط سازمان امور مالیاتی

شرکت‌ها و مؤسسات برای اینکه فاکتور های برگشت از فروش ثبت شده در سیستم حسابداری خود را به تأیید مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور برسانند راهکارهایی را باید در نظر  داشته باشند. برخی از این راهکارها به شرح ذیل است:

  • فاکتورهای مرجوعی و برگشتی که با نام فروش صادر شده‌اند، صدور فاکتورهایی تحت عنوان برگشت از فروش کالا ضروری است. این فاکتورها پس از تکمیل در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده می شوند.
  • برای کالاهای فروخته شده که برگشت خورده اند صورت‌حساب برگشت از فروش صادر می‌شود و این مورد شامل خدمات نخواهد شد.
  • شماره فاکتورهایی که برای برگشت از فروش صادر می‌کنید را با توجه به آخرین شماره فاکتور صادر شدهٔ مشابه در سال قبل تنظیم کنید. اما در مواردی که ممکن است شکل فاکتورهای مورداستفاده در سال جدید تغییر کرده باشد، در چنین شرایطی میتوانید از شماره ۰۰۰۱ شروع کنید. تمامی فاکتورهای برگشت از فروش سال گذشته باید بایگانی و نگهداری شوند تا در صورت لزوم برای تأیید فاکتورهای جدید به سازمان ارائه شوند.
  • ثبت فاکتور برگشت از فروش از اهمیت ویژؤه ای برخوردار است و باید در ثبت درست آن‌ها دقت کافی به خرج دهید و در صورت نیاز این فاکتورها را در اختیار مأموران مالیاتی قرار دهید.

ثبت برگشت از فروش

ثبت برگشت از فروش چگونه انجام می شود؟

ثبت سند برگشت از فروش به روش حسابداری شما بستگی دارد که دائمی است یا ادواری. علاوه بر این به دلیل مربوط بودن فروش به سال قبل این موضوع نیز حائز اهمیت خواهد بود.

فروش در روش حسابداری اداری

  • بدهکاران تجاری بدهکار
  • فروش کالا بستانکار

برگشت از فروش در روش حسابداری ادواری

  • برگشت از فروش بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار

فروش در روش حسابداری دائمی

  • بهای تمام شده کالا بدهکار
  • موجودی کالا بستانکار
  • بدهکاران تجاری بدهکار
  • فروش کالا بستانکار

برگشت از فروش در روش حسابداری دائمی

  • موجودی کالا بدهکار
  • بها تمام شده کالا بستانکار
  • برگشت از فروش کالا بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار

فاکتور برگشت از فروش سندی است که در مواقعی که خریدار به دلایل مختلف از خرید پشیمان شده و کالا را پس می‌دهد، صادر می‌شود. اگر این معامله با تأیید سازمان امور مالیاتی انجام شده باشد، می‌توان عدم احراز آن را تأیید کرده و در این صورت مشمول مالیات نخواهد شد. فروشندگان برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر تخفیفات مختلفی را بر روی محصولات اعمال می‌کنند که به فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر کمک می‌کند.

 

سوالات متداول فاکتور برگشت از فروش

فاکتور برگشت از فروش چیست؟  

سندی است که بعد از استرداد کالا از طرف خریدار صادر می‌شود.

انواع تخفیفات در برگست از فروش کالا را ذکر کنید؟  

تخفیفات نقدی، توافقی، تجاری، به دلیل معیوب بودن کالا، ارجاعی

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *