صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

یکی از پرکاربرد ترین صورت حساب های شغل حسابداری، صورت جریان وجه نقد می باشد. به صورت کلی صورت جریان وجوه نقد، داده های مربوط به تمام ورودی های نقدی در یک شرکت را که از فعالیت های در حال انجام و منابع سرمایه گذاری خارجی دریافت می کند، ارائه می‌دهد. در زمینه حسابداری این صورت های مالی یکی از مهم ترین منابع تامین اطلاعات هستند که تدوین با کیفیت این اطلاعات موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله که توسط دفتر فنی مرسدس جمع آوری شده است سعی کردیم توضیح کاملی درباره صورت جریان وجوه نقد و و باقی مطالب مربوط به آن خدمت شما عزیزان قرار دهیم.

صورت جریان وجوه نقد

برای اینکه یک کسب و کار موفق داشته باشیم، باید بتوانیم فرصت ها و تهدیدهای موجود در زمینه کاری خود را شناسایی کنیم. اما این ارزیابی بدون درک درست و کامل از زمینه های فعالیت تجاری خود ممکن نیست. در زمینه حسابداری یک شرکت، گزارش های مانند صورت جریان وجه نقد با هدف اطلاع رسانی از وضعیت و عملکرد مالی شرکت تدوین و ارائه می شود. مدیران شرکت به اطلاعات دقیق و شفافی درباره ی نحوه ایجاد و نحوه مصرف هزینه‌ها توسط واحد تجاری شرکت نیاز دارند که این گزارش توسط شخص حسابدار در قالب جریان وجوه نقد به مدیران تحویل داده می شود. ( مشخصات چاپ فاکتور رسمی دارایی )

 

اجزاء اصلی صورت جریان وجوه نقد

مهمترین اجزای تشکیلدهنده صورت جریان وجوه نقد به شرح ذیل است:

فعالیت‌های عملیاتی Operating Activities

در این بخش، ورودی و خروجی وجوه نقد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای شرکت نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، درآمد ناخالص، هزینه‌های مختلف و تغییرات در بدهی‌ها و استهلاک‌ها در این بخش دیده می‌شوند.

فعالیت‌های سرمایه‌گذاری Investing Activities

این بخش به نمایش ورودی و خروجی وجوه نقد مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های شرکت در دارایی‌ها و پروژه‌های مختلف می‌پردازد. خرید و فروش دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلندمدت از جمله موارد قابل مشاهده در این بخش هستند.

فعالیت‌های تأمین مالیFinancing Activities

در این بخش، جریان وجوه نقد مرتبط با تأمین مالی شرکت از طریق افزایش یا کاهش سرمایه و بدهی‌ها نمایش داده می‌شود. این شامل جذب سرمایه از سهامداران، پرداخت سود به سهامداران و انجام تغییرات در بدهی‌ها است.

 

گزارش صورت حساب وجه نقد چگونه تهیه می‌شود؟

اگر شما یک فعال حسابدار یا حتی یک مدیر مالی هستید، احتمالاً با اهمیت صورت جریان وجوه نقد آشنا هستید. این گزارش حیاتی برای درک جریان ورود و خروج وجه نقد یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص است و در نهایت توسط حسابرسان بررسی می‌شود. در زیر، دو روش اصلی برای تهیه گزارش صورت حساب وجه نقد آورده شده است:

روش اول: گزارش مستقیم
در این روش، حسابداران با دقت سوابق ورود و خروج وجه نقد به شرکت را بررسی کرده و در پایان دوره مالی، گزارش صورت حساب وجه نقد را تهیه می‌کنند. این روش به خصوص برای شرکت‌هایی با تراکنش‌های بالا مناسب است؛ زیرا امکان دارد تعداد زیادی از تراکنش‌ها و ورودی‌های نقدی وجود داشته باشد.

روش دوم: گزارش غیرمستقیم
در این روش، بررسی صورت سود و زیان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حسابداران از اطلاعات حاصل از این صورت، برای تهیه گزارش صورت حساب وجه نقد استفاده می‌کنند. این روش بیشتر برای شرکت‌های کوچک با گردش مالی کمتر مناسب است؛ زیرا معمولاشرکتها با تعداد تراکنش‌ها و سوابق نقدی کمتری همراه هستند.

در هر دو روش، دقت وبررسی سوابق و اطلاعات مالی امری حیاتی است. این گزارش نقش اساسی در ارتقاء شفافیت مالی شرکت دارد و به مدیران و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که جریان وجوه نقد به درستی تجزیه و تحلیل شده و گزارش شده است.

 

مزایای استفاده از صورت جریان وجوه نقد

  • مدیریت وجوه نقد شرکت یا موسسه
  • شناسایی و تایید موقعیت های سودآوری و نقدینگی
  • انجام برنامه ریزی و هماهنگی
  • بررسی اثر رویدادهای غیر نقدی بر روی سرمایه گذاری و فعالیت‌ های مالی شرکت
  • توانایی بررسی تفاوت بین سود حسابداری دریافت ها و پرداخت ها
  • تایید کردن وجود تراز نقدی در سرمایه شرکت
  • مشخص کردن عملکرد مالی یک سازمان
  • و …

کاربرد صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد یک ابزار حیاتی در حسابداری مالی است که تأثیرات وجوه نقد در یک سازمان را نمایان می‌سازد. این گزارش به عنوان یک دلیل قابل اعتماد برای تحلیل جریان نقد در دوره حسابداری و تصمیم‌گیری‌های آتی شرکت‌ها به کار می‌رود. کاربردهای اصلی این گزارش عبارتند از:

مشخص کردن عملکرد مالی
صورت جریان وجوه نقد یک نمایش دقیق از چگونگی ایجاد و مصرف وجوه نقد در سازمان فراهم می‌کند. مدیرانبا کمک این گزارش اطلاعات مفیدی در زمینه پرداخت سود سهام، پرداخت بدهی‌ها و سرمایه‌گذاری مجدد برای افزایش ظرفیت عملیاتی به دست می‌آورند.

اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مالی
صورت جریان وجوه نقد به عنوان یک ابزار اساسی برای اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مالی سازمان عمل می‌کند. این گزارش نشان‌دهنده توانایی سازمان در مواجهه با نوسانات و تغییرات در وضعیت مالی است.

پیش‌بینی جریان‌های نقدی آتی
تحلیل صورت جریان وجوه نقد امکان پیش‌بینی بهتری از جریان‌های نقدی آینده را فراهم می‌کند. این اطلاعات به مدیران کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌ها را برای مدیریت و استفاده از وجوه نقد آتی تعیین کنند.

ارزیابی توان تأمین مالی و سرمایه‌گذاری
این گزارش نقش مهمی در ارزیابی توان تأمین تعهدات مالی، پرداخت سود سهام و نیاز به تأمین مالی خارجی دارد. مدیران و سهامداران به کمک این اطلاعات میتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.

ارزیابی آثار رویدادهای غیرنقدی
اطلاعاتی که از صورت جریان وجوه نقد به دست میآید به ارزیابی آثار رویدادهای غیرنقدی مرتبط با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی کمک می‌کند.

در مجموع استفاده از صورت جریان وجوه نقد این امکان را به شرکت‌ها و تصمیم‌گیران اقتصادی می‌دهد که با دقت بیشتری به مدیریت و بهره‌وری از منابع نقدی بپردازند و تصمیماتی با تأثیر بهتری روی عملکرد مالی و استراتژی‌های آتی خود اتخاذ کنند.

صورت جریان وجوه نقد به چند دسته طبقه بندی می شوند؟

صورت جریان وجوه نقد به چند دسته طبقه بندی می شوند؟

طبق ماده ۷ کمیته استاندارد های بین المللی، صورت جریان وجوه نقد شامل سه بخش فعالیت اصلی از جمله فعالیت های عملی، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی می باشند که در ادامه به صورت کامل با آن ها آشنا خواهیم شد.

  1. فعالیت های سرمایه گذاری : فعالیت های سرمایه گذاری مربوط به دارایی هایی می باشد که جریان های ورودی و خروجی وجوه نقد یک موسسه را شامل می شود. به عبارتی این عملیات شرکت می‌ تواند ارائه خدمات یا تولید یک نوع محصول و یا سرمایه گذاری باشد. به طور کلی می توانیم فعالیت های سرمایه گذاری یک شرکت را به سه دسته اصلی تقسیم کنیم
  • سرمایه گذاری در دارایی های ثابت مشهود و نامشهود : به طور کلی دارایی هایی که قابل رویت هستند را دارایی ثابت مشهود می‌نامند که این دارایی ها می توانند برای شرکت استفاده های عملیاتی مختلفی مانند ساخت ساختمان، تهیه دستگاه های تولیدی و … را داشته باشند. در همین حین بعضی از این دارایی ها که بسیار ارزشمند هم هستند، قابل رویت نیستند و به همین دلیل به آن ها دارایی ثابت نامشهود می گویند. مانند سرقفلی ملک، حق استفاده یا تولید یک محصول و… .
  • سرمایه گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت : هر شرکت می تواند بخشی از اموال خود را صرف خرید دارایی های دیگری بکند و سرمایه گذاری کوتاه مدت و یا بلند مدت انجام دهد. به عنوان مثال در صورتی که مدیر شرکت طبق اساسنامه این اجازه را داشته باشد، می‌تواند بخشی از سرمایه شرکت خود را برای خرید سهام در یک شرکت دیگر استفاده کند.
  • اعطای تسهیلات به اشخاص : همانطور که می دانید شرکت ها امکان پرداخت تسهیلات به افرادی خارج از افراد شرکت را دارند.
  1. فعالیت های تامین مالی : این نوع از فعالیت‌ها شامل جریان های ورودی و خروجی وجوه نقد است که برخی از بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را تحت تاثیر قرار می دهد. شرکت ها به روش های مختلف سرمایه مورد نیاز خود را تامین می کنند که این تامین مالی می تواند از طریق افزایش سرمایه فروش اوراق و غیره انجام شود. به عبارتی کلیه فعالیت های مالی شرکت در این بخش از گزارش صورت جریان وجوه نقد ذکر می شود.
  2. فعالیت های عملیاتی : کلیه فعالیت های اصلی که باعث تولید و یا فروش یک کالا و یا ارائه یک نوع خدمات می شوند، فعالیت های عملیاتی نام دارند. فعالیت های عملیاتی را به دو صورت فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم گزارش می کنند.
  • صورت جریان وجوه نقد به روش مستقیم : در این روش کلیه جریان های نقدی ورودی و خروجی وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی به صورت جداگانه ثبت می شود و در آخر وجه نقد خالص حاصل از عملیات را محاسبه می کنند. این جریان نقدی ورودی می تواند ناشی از عملیات هایی مانند اجاره محل ،فروش کالا و یا ارائه خدمات باشد. جریان های نقدی خروجی می تواند ناشی از پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت بیمه، تبلیغات تجاری و … باشد. ‌
  • صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم :در این روش علت وجود تفاوت بین سود عملیاتی دوره با صورت جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی بیان می شود. در حقیقت در این روش سعی می‌کنیم که اثرات نقدی درآمدها و امور مالی ثبت شده در صورت سود و زیان را بررسی و سود عملیاتی شکل گرفته را به صورت یک گزارش کامل بیان کنیم.

 

صورت گردش وجوه نقد طبق استانداردهای IFRS

بر اساس استانداردهای بین المللی حسابداری IFRS (International Financial Reporting Standards)، صورت جریان وجوه نقد به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی به‌صورت زیر است:

جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی Cash Flow from Operating Activities

این بخش از صورت جریان وجوه نقد درآمد و هزینه‌های نقدی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی را شامل می‌شود. این شامل پرداخت و دریافت نقدی از فروش محصولات یا خدمات، هزینه‌های نقدی مربوط به تأمین کالا و خدمات، هزینه‌های نقدی پرداخت به کارکنان و سایر هزینه‌های نقدی مرتبط با فعالیت‌های عملیاتی است.

جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری Cash Flow from Investing Activities

این بخش به تغییرات نقدی مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های سازمان می‌پردازد. این شامل خرید و فروش دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سرمایه‌ای و دریافت یا پرداخت نقدینگی ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.

جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های تأمین مالی Cash Flow from Financing Activities

این بخش به منابع تأمین مالی سازمان و تغییرات نقدی مرتبط با آنها می‌پردازد. این شامل پرداخت و دریافت نقدینگی از تأمین مالی از طریق صدور سهام، دریافت و پرداخت وام‌ها و سایر فعالیت‌های مرتبط با تأمین مالی است.

جریان نقدی در کسب‌وکار، اساساً مانند اقیانوسی است که همواره در حرکت است. این بخش از گزارش مالی بر اساس IFRS نه تنها به دقت و شفافیت در گزارش دوره‌ای جریان نقدی کمک می‌کند؛ بلکه توانایی مدیریت وجوه نقد و کنترل هزینه‌ها و درآمدها را فراهم می‌آورد. این گزارش برای تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران اطلاعات ارزشمندی را در خصوص عملکرد مالی و جریان نقدی یک سازمان ارائه می‌دهد.

صورت جریان وجوه نقد نشان دهنده چه چیزی است؟

صورت جریان وجوه نقد نشان دهنده چه چیزی است؟

این صورت جریان نشان دهنده اطلاعات کاملی درباره کلیه جریان های نقدی موجود به صورت ورودی و خروجی در یک کسب و کار، که برای عملیات سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری استفاده می شود، را در اختیار شما قرار می دهد. صورت جریان وجوه نقد به حسابداران و مدیران مالی نشان می دهد که چه مقدار وجه نقد در یک بازه زمانی مشخص در یک شرکت یا موسسه به وجود آمده و چه مقدار از آن وجه نقد استفاده شده است.

بهترین خدمات چاپ با دفتر فنی مرسدس

دفتر فنی مرسدس، یکی از مراکز معتبر و با سابقه در تهران محسوب می‌شود که خدمات چاپ دیجیتال متنوع از جمله چاپ فاکتور رسمی، کتاب، اعلامیه و … را ارائه می‌دهد. ویژگی‌های برجسته این مرکز شامل ارسال سریع، سفارش سریع و آسان، گارانتی چاپ و امکان چاپ در تمام روزهای هفته میشود. اگر برای دفاتر حسابداری و مالی خود به فاکتور رسمی نیاز دارید، می‌توانید به مجموعه ما اعتماد کنید. برای درخواست و چاپ فاکتور رسمی شرکت خود، با کارشناسان دفتر فنی مرسدس تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

صورت جریان وجوه نقد چیست؟
صورت جریان وجوه نقد یک گزارش مالی است که جریانات نقدی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی یک سازمان را نمایش می‌دهد.

چرا صورت جریان وجوه نقد مهم است؟
این گزارش به مدیران و سرمایه‌گذاران اطلاعات ارزشمندی در خصوص جریان نقدی سازمان ارائه میدهد و در درک وضعیت مالی، مدیریت منابع نقدی و تصمیم‌گیری‌های آینده کمک می‌کند.

چگونه می‌توان صورت جریان وجوه نقد را تحلیل کرد؟
برای تحلیل صورت جریان وجوه نقد، می‌توان اقدامات نقدی را به دسته‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی تقسیم کرد و نسبت جریان نقدی به دیگر مولفه‌های صورت‌های مالی را بررسی نمود.

 

دیگر مطالب خواندنی ما:

دفاتر حسابداری چیست؟

فاکتور رسمی معتبر ویژگیهای مهم

عناصر مهم در فاکتورهای رسمی

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *