تعریف چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی

تعریف چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی

مبالغ کلان مبادله و خرید و فروش که مستلزم نقل و انتقالات کلان است از طریق چک انجام می شود. بسته به نوع حواله و مبلغ مورد نیاز می توان از انواع چک های بانکی استفاده کرد. چک های مختلفی ایجاد می شود زیرا فرآیند انتقال بسته به موضوع و مبلغ مبلغ مورد نظر سریعتر خواهد بود. همچنین، این تفاوت‌ها باعث می‌شود که روند پیگیری آسان‌تر شود. در این مقاله شما را با چک های بین بانکی و تفاوت آن با چک های بانکی آشنا کرده ایم. اگر انواع چک و تفاوت آنها را نمی دانید به خواندن ادامه دهید

سفارش چاپ فاکتور رسمی

۱- لطفا طرح بنر مورد نظر خود را از میان نمونه های پایین همین صفحه انتخاب نمایید.

۲- شماره طرح و تغییرات را به شماره 09372175263 واتساپ یا تلگرام کنید تا نمونه طراحی شده همانجا برای شما ارسال گردد.

۳- جهت تسریع در انجام کار با ما در تماس باشید – 02166405930 02166476539 09121735683 09125025800

چک بین بانکی چیست؟ تعریف کامل چک بانکی

معمولا افرادی که در معاملات از چک استفاده می کنند با فرآیندها و قوانین هر دسته آشنایی کامل دارند. با این حال، برای معاملاتی مانند خرید خودرو یا خانه، ممکن است فقط یک بار از چک خود استفاده کنید. در این صورت، ممکن است در انتخاب نوع چک کمی گم شوید و ندانید کدام گزینه مناسب است
. چک های بین بانکی یکی از کارآمدترین چک ها برای انواع معاملات است. با چک بین بانکی می توانید مبلغ مورد نظر را از بانکی به بانک دیگر منتقل کنید. چک های بین بانکی که به عنوان نوعی چک رمزدار شناخته می شود، یکی از قابل اعتمادترین اشکال وجوه بدون نقد است.
از آنجایی که مسئولیت تضمین امنیت آن بر عهده بانک است، خطر مفقود شدن و سرقت، تهدیدی برای چک های بین بانکی نیست. از طرفی چک های بین بانکی نیز مانند چک های تضمین شده به مبلغ مورد نیاز توسط بانک برای شما صادر می شود، بنابراین نیازی به صدور دسته چک نیست.چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز برجسته

 

انواع چک بانکی؛ کدام چک امن تر است؟

چک بانکی معمولی

یکی از انواع چک های بانکی، چک بلامحلی است که قانون تجارت در ماده 310 آن را وسیله ای برای انتقال تمام یا قسمتی از وجوه نقد صاحب دسته چک به شخص یا اشخاص دیگری می داند. این چک قوانین خاص خود را برای نوشتن و جمع آوری دارد و فرد باید اطلاعات کافی داشته باشد.

بررسی چک

چکی است که توسط شخص صادر می شود و بانک وجود مبلغ مندرج در چک را تایید می کند.

چک تضمینی

این چک توسط مشتری بانک صادر می شود و بانک صادرکننده چک، پرداخت مبلغ را تضمین می کند.

چک بین بانکی (چک رمزدار)

این چک نیز مانند حواله توسط مشتری صادر می شود. با این چک مبلغ بین بانک ها و در حساب مشتری جابه جا می شود.

چک سفر

این چک‌ها که به عنوان چک مسافرتی نیز شناخته می‌شوند، توسط بانک‌ها صادر می‌شوند و دارای ارزش‌های پولی متفاوتی هستند که گیرنده می‌تواند مانند پول نقد خرج کند.

قانون جدید چک بین بانکی؛ چک های بین بانکی چه قوانینی دارند؟

قانون اصلاح قانون صدور چک در سال 1397 برای اعتبار بخشی به چک ها و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و از اوایل سال 1400 لازم الاجرا شد.

در قانون جدید چک 1400 موارد جدیدی ذکر شده است. تغییراتی مانند نحوه صدور، دریافت و انتقال چک مسئولیت بیشتری را متوجه کسانی می کند که دارای دسته چک هستند و در معاملات از آنها استفاده می کنند. سامانه صیاد محل ثبت اطلاعات چک است. یعنی صادرکنندگان چک باید مفاد چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و هویت ذینفع را به همراه فرم چک در سامانه صیاد ثبت کنند. ضمناً ذینفع چک باید پس از دریافت برگه چک، اطلاعات آن را در سامانه صیاد بررسی و با مندرجات برگه چک تطبیق دهد. کسانی که قصد انتقال چک را دارند دیگر نیازی به ظهر نویسی چک ندارند و باید هویت ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

این امر از طریق ابزارهایی مانند بانکداری آنلاین و همراه بانک، اپلیکیشن های موبایلی در فضای پرداخت و راه اندازی شعب بانک قابل انجام است. علاوه بر این، تلفن بانک، ابزار پیام کوتاه، کدهای دستوری و … نیز توسط کارشناسان فنی ساخته می شود و مشتریان نیز می توانند از آنها استفاده کنند.
اپلیکیشن و شرایط چک بین بانکی رمزدار؛ تمامی اطلاعات لازم برای چک های بین بانکی!

چک های بین بانکی یکی از مفیدترین وجوه غیرنقدی برای افرادی است که وجوه و گردش حسابشان بیش از حد معمول است. امنیت بالای این چک های بانکی آنها را به بهترین روش پرداخت برای تراکنش های بزرگ مانند خرید یا فروش ملک تبدیل می کند. از سوی دیگر، اگر چک تجاری مفقود شود، هیچ کس دیگری نمی تواند چک را نقد کند. چون امضای شخص روی آن درج نشده بلکه امضای مجاز بانک است و سوراخ هایی روی آن وجود دارد.

اعتبار چک های بانکی توسط بانک تضمین می شود و بنابراین اعتباری مشابه وجه نقد دارد. وجود چک های بین بانکی امکان دریافت وجوه با استفاده از چک های بین بانکی را در بسیاری از معاملات تجاری ارزشمند فراهم کرده است. زیرا در این صورت مردم برای نقد شدن چک خیالشان راحت است و شما برای ضمانت آن سراغ پیدا کردن سند ضمانت نخواهید رفت.

اسناد ضمانتی مانند سفته در معاملات مختلف کاربرد مهمی دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله «سفته چیست؟» را برای تعریف و کاربرد آن مطالعه کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای چک های بین بانکی؛ چه مشخصاتی برای چک های بین بانکی لازم است؟

برای انتقال وجه ثابت 100 درصد مبلغ تراکنش (حداکثر کارمزد 200 تومان، حداکثر کارمزد 2500 تومان)، انتقال وجه ثابت گروهی 100 تومان به ازای هر تراکنش (بیش از 10 سپرده) و انتقال وجوه ساتنا 200 درصد مبلغ تراکنش (محدودیت کارمزد 25 هزار تومان) ) تومان) ) هزینه ها در نظر گرفته شده است.
سقف چک بین بانکی

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اخیرا در خصوص هزینه های تراکنش بانک ها توضیحاتی ارائه کرده است. بر اساس اطلاعات جدید، آقای مانی در مورد حدود بالا و پایین حواله های بین بانکی توضیح داده بود. آقای یکتا در خصوص این دو سامانه توضیح داد که پیش از ابلاغیه جدید بانک مرکزی سقف انتقال وجوه در سامانه ساتنا 15 میلیون تومان بود که اکنون به 50 میلیون تومان افزایش یافته است. ضمناً در خصوص دستور پرداخت نیز افزایش داشته و سقف بالای مبلغ از 50 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مقررات شفافیت تراکنش های مالی، اگر افراد در غیاب، یعنی از طریق کانال هایی مانند موبایل بانک، بانکداری آنلاین و … انتقال وجه را انجام دهند، حداکثر می توان روزانه 100 میلیون تومان معامله کرد و در آنجا انجام می شود. محدودیتی در تعداد تراکنش وجود ندارد.

وی در ادامه توضیح داد که اگر افراد بخواهند تراکنش های بین بانکی را به صورت حضوری از طریق شعب بانک ها انجام دهند، می توانند تا سقف 200 میلیون تومان بدون ارائه اسناد مثبته و بیش از 200 میلیون تومان از طریق سامانه بین بانکی با اسناد مثبته انتقال دهند.200 میلیون تومان. معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه تمامی بانک های موجود در شبکه بانکی کشور به سامانه های پایا و ساتنا متصل هستند، تصریح کرد: در گذشته آخرین چرخه نقل و انتقالات سامانه پایا ساعت 13:45 بود. یعنی اگر زمان ثبت حواله بین بانکی از طریق سامانه پایا بعد از ساعت 13:45 باشد، حواله به روز بعد منتقل می شود. اما اکنون چرخه تسویه 17:45 اضافه شده است، یعنی اگر افراد بین ساعت 13:45 تا 17:45 وجه را انتقال دهند، به روز بعد موکول نمی شود و می توان در همان روز انجام داد.

چک بین بانکی چه تفاوتی با چک بانکی دارد، کدام چک برای شما مناسب تر است؟

در مورد تفاوت چک های بانکی و چک های بانکی باید بگوییم که چک های بانکی رایج ترین نوع چک هایی است که از حساب شخصی به حساب دیگری برداشت می شود. در واقع در این فرآیند بانک نقش واسطه و انتقال پول را بین دو شخص حقیقی ایفا می کند. این چک برای کلیه معاملات بزرگ و پرداخت های غیر نقدی نیز قابل استفاده است. پس از درخواست و دریافت چک، می توان آن را نقد یا واریز کرد؛ هر تصمیمی که در مورد چک می گیرید باید به طور همزمان در نرم افزار مالی ثبت شود.
تفاوت چک بانکی با چک بین بانکی
در مورد تفاوت چک های بانکی و چک های بانکی باید بگوییم که چک های بانکی رایج ترین نوع چک هایی است که از حساب شخصی به حساب دیگری برداشت می شود. در واقع در این فرآیند بانک نقش واسطه و انتقال پول را بین دو شخص حقیقی ایفا می کند. این چک برای کلیه معاملات بزرگ و پرداخت های غیر نقدی نیز قابل استفاده است. پس از درخواست و دریافت چک، می توان آن را نقد یا به حساب واریز کرد؛ هر تصمیمی که در مورد چک می گیرید باید به طور همزمان در نرم افزار مالی ثبت شود.

تفاوت بین چک و چک بین بانکی؛ مزایای چک بین بانکی نسبت به چک چیست؟

چک های رمزنگاری با چک های بانکی در نحوه صدور و انتقال وجوه متفاوت است. چک بانکی (نحوه صدور چک بانکی) از بانک مبدأ به حساب بانک مقصد صادر می شود. به همین دلیل، می توانید مطمئن باشید که به طور کامل موجود است و قابل بازگشت نیست. به همین دلیل، در معاملاتی مانند خرید یا فروش مسکن یا پرداخت وام مسکن، مواردی وجود دارد که ذینفع درخواست چک بانکی می کند.

از طرفی در استانداردهای حسابداری برای چک های ساده بانکی بر خلاف چک های بین بانکی به یک دسته چک نیاز دارید. همچنین برای نقد این چک (دریافت چک های بانکی) باید به شعبه بانک صادرکننده مراجعه کنید.
چک بین بانکی کشاورزی
چک بین بانکی به چک هایی اطلاق می شود که برای بانک ها و شعب خاصی به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می شود. ممکن است فردی در بانک سرمایه حساب داشته باشد اما مثلاً باید مبلغ زیادی را به حساب شخصی خود نزد بانک تجارت واریز کند. منطقی است که چک های رمزدار را از شعب خاص بانک تجارت برای واریز به حساب های شخصی درخواست کنید. این چک دارای رمز بوده و پس از تایید رمز و بررسی های لازم دریافت می شود. بانک کشاورزی نیز مانند سایر بانک ها این گونه چک ها را صادر یا وصول می کند و در حدود تسهیلات خود نیز چنین چک هایی را صادر می کند.

استفاده از چک بین بانکی در معاملات تجاری

در دسترس بودن چک های بین بانکی، معاملات تجاری بزرگ و با ارزش را سریعتر می کند و همچنین بین خریداران و فروشندگان اعتماد ایجاد می کند. سرعت وصول چک های بین بانکی علاوه بر اعتبار چک های بین بانکی موجب تعادل و نظم در ثبت موجودی در سیستم حسابداری شرکت های بزرگ می شود. امکانی که با دریافت چک های بانکی به سختی می توان به آن دست یافت. برای این منظور بهتر است از چک های بین بانکی رمزدار برای خرید و فروش های کلان در شرکت های تجاری استفاده شود.چاپ فاکتور رسمی مورد تایید دارایی با شماره ملخی قرمز برجسته

چاپ فاکتور رسمی دارایی ملخی برجسته قرمز

سفارش چاپ فاکتور رسمی دارایی

تفاوت فاکتور رسمی معتبر با فاکتور غیر معتبر

به ما امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *